2 lutego 2024

Synowski apel do Kardynałów i Biskupów Kościoła. Wierni wzywają do sprzeciwu wobec „Fiducia supplicans”

(Watykan, fot. P. Ozdoba)

Grupa 90 katolickich księży, uczonych i autorów opublikowała synowski apel do kardynałów i biskupów w sprawie Fiducia supplicans. Proszą o to, by nie wdrażać zapisów deklaracji dotyczącej błogosławienia par homoseksualnych oraz tzw. par nieregularnych.

 

Tekst został opublikowany 2 lutego, w Święto Matki Boskiej Gromnicznej. Wśród sygnatariuszy są również redaktorzy portalu PCh24.pl.

Wesprzyj nas już teraz!

Publikujemy poniżej cały tekst.

***

 

Synowski apel do wszystkich Kardynałów i Biskupów Kościoła katolickiego

 

Wasze Eminencje, Wasze Ekscelencje:

My, podpisani niżej katoliccy księża, uczeni i autorzy, piszemy do Was ze względu na niedawny dokument Dykasterii Nauki Wiary, Fiducia supplicans. Wywołał on wielki skandal w Kościele w okresie Bożego Narodzenia.

Jak doskonale wiadomo, istotna część światowego episkopatu odrzuciła w praktyce ten dokument, z powodu jego ewidentnego zerwania z Pismem Świętym i Tradycją Kościoła. Dwadzieścia konferencji episkopatów, dziesiątki pojedynczych biskupów, a nawet kardynałowie piastujący najwyższe godności, tacy jak kardynałowie Müller i Sarah, wyrazili swój jednogłośny, krytyczny osąd. Tak samo uczyniły bractwa duchowieństwa katolickiego w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych oraz Australii. Nigdy w historii Kościoła katolickiego dokument rzymskiego Magisterium nie wywołał tak ostrego sprzeciwu.

Pomimo wyraźnego potwierdzenia tradycyjnej doktryny Kościoła na temat małżeństwa, praktyczne konsekwencje tego dokumentu stanowią o czymś dokładnie przeciwnym. Dokument ten został przyjęty z dużą aprobatą przez kilka episkopatów i szereg hierarchów, którzy od dekad otwarcie apelowali o zmianę w doktrynie dotyczącej moralności seksualnej. Jest oczywiste, że praktyczne przesłanie tej nowej deklaracji bliskie jest programowi oraz ideom tych, którzy chcą zmienić doktrynę, a nie samej doktrynie, którą dokument, jak twierdzi, pozostawia w stanie nienaruszonym.

Dokument ten próbuje wprowadzić rozdzielenie pomiędzy doktryną, a z jednej strony liturgią, z drugiej zaś – praktyką duszpasterską. Jest to jednak niemożliwe: w istocie troska duszpasterska, jak każde działanie, zawsze zakłada teorię i stąd, jeżeli w ramach troski duszpasterskiej wykonuje się coś niezgodnego z doktryną, to tak naprawdę mamy do czynienia z propozycją odmiennej doktryny.

Błogosławienie pary (czy to „liturgiczne”, czy to „duszpasterskie”) jest, by tak rzec, znakiem naturalnym. Konkretny gest „mówi” coś w naturalny sposób, a stąd ma naturalny, natychmiastowy efekt komunikacyjny, który nie może ulec zmianie dzięki werbalnym zastrzeżeniom wyrażonym w dokumencie. Błogosławieństwo jako takie, w uniwersalnym języku ludzkości, zawsze zakłada aprobatę tego, co jest błogosławione.

Dlatego konkretny sygnał, dawany takim błogosławieństwem w obliczu całego świata, jest następujący: „nieregularne pary” – zarówno pozamałżeńskie jak i homoseksualne – według Kościoła katolickiego miałyby teraz być akceptowane przez Boga właśnie w tym rodzaju związku, w jakim funkcjonują jako para. Nie ma sensu rozdzielać „pary” od „związku”, jak próbował to zrobić kard. Fernández, bo para jest „parą” właśnie ze względu na związek, który daje jej istnienie.

Fakt, że inne znaczące i drugorzędne okoliczności jak czas, miejsce czy ornamentyka (kwiaty, strój ślubny) zostają wykluczone z samego aktu nie sprawia, że zmienia się natura tego aktu. Pozostaje przecież centralny i najistotniejszy gest. Co więcej, wszyscy wiemy z doświadczenia, ile warte są takie „restrykcje” i jak długo są przestrzegane.

Pozostaje faktem, że ksiądz udziela błogosławieństwa dwojgu ludzi, którzy występują jako para, w sensie seksualnym; a konkretnie parze, która definiuje się poprzez swoją obiektywnie grzeszną relację. Dlatego – niezależnie od intencji oraz interpretacji dokumentu czy wyjaśnień, jakie mogą próbować nadać mu księża – takie działanie będzie widzialnym i dotykalnym znakiem innej doktryny, sprzecznej z doktryną tradycyjną.

Trzeba pamiętać, że tradycyjną doktrynę na ten temat należy uważać za nieomylną, bo jest jednogłośnie potwierdzona przez Pismo Święte i Tradycję, powszechną i nieprzerwaną tradycję, ubique et semper. Trzeba też pamiętać, że jest to doktryna prawa naturalnego, w którym nie ma miejsca na żadną zmianę.

W praktyce wierni nie będą w ogóle mieć świadomości subtelnych teoretycznych usprawiedliwień, które wprowadza Deklaracja; a jeszcze mniej tych, które zostały dodane przy okazji niedawnego wyjaśnienia [sensu] Deklaracji. Przesłanie, które skutecznie idzie na zewnątrz i które będzie rozumiane przez Lud Boży oraz przez cały świat, jest następujące: Kościół katolicki wreszcie przeszedł ewolucję i teraz akceptuje związki homoseksualne, a w szerszym sensie, związki pozamałżeńskie.

Ta sytuacja w pełni usprawiedliwia zdecydowany sprzeciw ze strony tak wielu konferencji episkopatów, wielu biskupów, uczonych i zwykłych ludzi świeckich. W obecnej sytuacji niewątpliwie nie jest usprawiedliwione milczenie, zwłaszcza w przypadku kardynała albo biskupa, bo skandal, do którego już doszło, jest poważny i publiczny, a jeżeli nie zostanie powstrzymany, będzie cały czas narastać. Zagrożenie nie maleje, ale robi się coraz większe, jako że błąd wychodzi ze Stolicy Apostolskiej i jest nakierowany na wywołanie skandalu u wszystkich wiernych, a zwłaszcza u maluczkich, zwykłych wiernych, którzy nie mają żadnej możliwości orientacji i obrony w całym tym zamieszaniu: „Lecz kto by się stał powodem grzechu dla jednego z tych małych, którzy wierzą we Mnie, temu byłoby lepiej kamień młyński zawiesić u szyi i utopić go w głębi morza” (Mt 18, 6).

Pasterze i wszyscy ci, którzy ponoszą w Kościele jakąś odpowiedzialność, zostali ustanowieni jako stróże: „Jeśli jednakże stróż widzi, że przychodzi miecz, a nie dmie w trąbę, i lud nie jest ostrzeżony, i przychodzi miecz, i zabija kogoś z nich, to ten ostatni porwany jest wprawdzie z własnej winy, ale winą za jego śmierć obarczę stróża” (Ez 33, 6).

W świetle powyższego gorąco wzywamy Was:

  1. Pójdźcie za przykładem wielu braci biskupów na całym świecie: prosimy, natychmiast zabrońcie stosowania tego dokumentu w Waszych diecezjach.
  2. Prosimy, wezwijcie papieża do pilnego wycofania tego nieszczęśliwego dokumentu, który stoi w sprzeczności zarówno z Pismem Świętym jak i z powszechną i nieprzerwaną Tradycją Kościoła, a który w oczywisty sposób wywołuje poważny skandal.

W tym trudnym momencie najlepszym świadectwem Waszego wiernego i odważnego oddania powierzonemu Wam Ludowi Bożemu będzie jasne słowo prawdy. Będzie zarazem znakiem wierności wobec autentycznej misji papiestwa; a równocześnie najlepszą pomocą samemu papieżowi, wymownym „upomnieniem braterskim”, którego papież pilnie potrzebuje w tym ostatnim i najważniejszym okresie swojego pontyfikatu, a prawdopodobnie również i życia. Jeżeli będziecie działać niezwłocznie, jest wciąż pewna szansa, że papież uratuje swój pontyfikat i swoją osobę przed skazą, która w przeciwnym razie może zaważyć nie tylko na jego życiu w historii, ale również w wieczności.

 

LISTA SYGNATARIUSZY NA DZIEŃ 2 LUTEGO

Edmund P. Adamus, MA, Secretary to Commission of Inquiry into Discrimination Against Christians, UK
Wolfgang R. Ahrens, PhD Philosophy, Chile
Sergio González Arrieta, MA in Classics and History, Chile
Gil Bailie, Founder and President of the Cornerstone Forum
Dr Heinz-Lothar and Raphaela Barth, Bonn, Germany
Donna F. Bethell, JD, USA
Judie Brown, President, American Life League, Falmouth, Virginia
Dr Dr Sergio R. Castaño, CONICET, Argentina

Paweł Chmielewski, redaktor PCh24.pl, Warszawa, Polska

Michelle Cretella, MD, USA
Edgardo J. Cruz Ramos, President, Una Voce Puerto Rico

Dr Tomasz Dekert, religioznawca, Rajbrot, Polska

Deacon Julian L. Delgado, MD
Roberto de Mattei, historian, President of Lepanto Foundation, Rome, Italy
Deacon Nick Donnelly, MA, England
C. Joseph Doyle, Executive Director, Catholic Action League of Massachusetts
Rev. Angelo Luigi Fratus, Montfort Missionary, Zambia
Rev. Stanisław Gibziński, Portsmouth Diocese, England
Corrado Gnerre, professor of theology and founder of Il cammino dei tre sentieri
Maria Guarini, author, Editor of Chiesa e postconcilio
Michael K. Hageböck, headmaster and journalist, Germany
Michael Hichborn, President of the Lepanto Institute, Virginia
Maike Hickson, PhD, Front Royal, VA
Prof. Dr.rer.nat. Dr.rer.pol. Rudolf Hilfer, Stuttgart, Germany
Rev. Joseph Illo, Pastor, Star of the Sea Parish, San Francisco, California

Marek Jurek, były Marszałek Sejmu, Wólka Kozodawska, Polska
Bogusław Kiernicki, prezes Fundacji Świętego Benedykta, Dębogóra, Polska
Kacper Kita, publicysta, analityk polityki międzynarodowej, Polska

Rev. Donald Kloster, Lumen Christi Academy Principal, Pipe Creek, TX

Krystian Kratiuk, redaktor naczelny PCh24.pl, Kraków, Polska

Dr Dr Dr.med. Adorján F. Kovács, Frankfurt am Main, Germany
Dr Thaddeus Kozinski, Memoria College
Gabriele Kuby, sociologist and author, Prien am Chiemsee, Germany
Peter A. Kwasniewski, PhD, Lincoln, Nebraska
Dr John R. T. Lamont, D.Phil.
Philip F. Lawler, author, Editor of Catholic World News
Leila M. Lawler, author
Rev. Joseph Levine, Pastor, Holy Family Catholic Church, Burns, Oregon
Pedro L. Llera, director of educational centers, Gobiendes, Spain
Maria Madise, Managing Director, Voice of the Family, UK
Rev. Patrick H. Magee FLHF, Fall River, MA

Jan Maciejewski, eseista, Polska

Dr Regis Martin, professor of theology, Franciscan University Steubenville
Brian M. McCall, Orpha and Maurice Merrill Chair in Law, University of Oklahoma
Deacon Eugene McGuirk, Front Royal, Virginia

Dr Justyna Melonowska, psycholog i filozof, Warszawa, Polska

Rev. Cor Mennen, emeritus lecturer in Canon Law, Seminary of ‘s-Hertogenbosch

Dr Paweł Milcarek, redaktor naczelny „Christianitas”, Brwinów, Polska

Sebastian Morello, PhD, Senior Editor of The European Conservative
Rev. Alfredo Morselli, Italy
Rev. Gerald E. Murray, JCD, Pastor, Church of the Holy Family, New York, NY
Dina Nerozzi, MD, child psychiatrist and endocrinologist, former professor at the University of Rome
Doyen Nguyen, MD, STD, moral theologian, bioethicist, USA/Portugal
Rev. Daniel R. Nolan, FSSP, Littleton, CO
Deacon Dr Bart Overman, Den Bosch, The Netherlands
Michael Pakaluk, PhD, professor of ethics and social philosophy, Washington, DC
Gottfried Paschke, theologian, retired professor of mathematics, Bad Homburg, Germany
Paolo Pasqualucci, retired Professor of Philososophy, Faculty of Law, Perugia, Italy
Rod Pead, Editor, Christian Order, UK
Dr Claudio Pierantoni, PhD History of Christianism, PhD Philosophy, Chile
Rev. John A. Perricone, PhD, adjunct professor of philosophy, Iona College in New Rochelle, New York
Prof. Thomas Pink, emeritus professor of philosophy, King’s College, London
Rev. Andrew Pinsent, MA, Dphil, PhB, STB, PhL, PhD, FRSA, University of Oxford, UK

Tomasz Rowiński, historyk idei, redaktor „Christianitas”, Grodzisk Mazowiecki, Polska

Anna Rist, retired professor of classics, Toronto, Canada
John Rist, PhD, retired professor of classics and early Chrisitian philosophy and theology
Luis Román, theologian and Catholic commentator, Florida
Jesse Romero, Catholic apologist, evangelist, author, Queen Creek, Arizona.
Eric Sammons, Editor, Crisis Magazine
Dr César Félix Sánchez Martínez, professor of philosophy, Universidad Nacional de San Agustín, Perú
Dr Tommaso Scandroglio, author, Italy
Wolfram Schrems, Mag. theol., Mag. phil., catechist, pro-life activist, Vienna, Austria
Dr Anna Silvas, specialist in Greek Fathers, retired adjunct, UNE, Australia
Rev. Robert Sirico, President, St. John Henry Newman Institute, Grand Rapids, Michigan
Dr Michael Sirilla, Professor of Theology, Franciscan University of Steubenville, Ohio
John Smeaton, Co-founder of Voice of the Family, UK
Rev. Tam X. Tran, S.T.L., Pastor of Our Lady of Vietnam Catholic Church, Silver Spring, Maryland
Rev. Glen Tattersall, Pastor of St. John Newman Parish, Melbourne, Australia
Inge M. Thürkauf, actress, journalist, pro-family public speaker, Germany
José Antonio Ureta, author, Paris, France
Aldo Maria Valli, writer, Rome, Italy
Christine de Marcellus Vollmer, President of PROVIVE, ALAFA, Former Member of PAL, Venezuela
Dr Gerard van den Aardweg, author, psychologist and psychotherapist, The Netherlands
Mathias von Gersdorff, author and pro-life activist, Frankfurt, Germany
Prof. Dr Berthold Wald, retired professor of philosophy, Münster, Germany
Dr Thomas Ward, President, John Paul II Academy of Human Life and the Family
Leonard P. Wessell, Dr.Phil., PhD, emeritus professor, German Studies, University of Colorado
John-Henry Westen, Co-founder and Editor-in-chief, LifeSiteNews
Elizabeth D. Wickham, PhD, Executive Director, Lifetree.org, Raleigh, North Carolina
Dr Timothy Williams, professor of French, Franciscan University of Steubenville, Ohio
Chilton Williamson, writer, former editor at National Review and Chronicles, Laramie, Wyoming
Dr Hubert Windisch, priest, retired professor of pastoral theology, Burglengenfeld, Germany
Deacon Timothy Woods, Huntington, Indiana
Elizabeth F. Yore, Esq., Founder of Yore Children, Chicago, Illinois

 

Duchowni, uczeni i autorzy mogą zgłaszać się na sygnatariuszy do 15 lutego, pisząc na adres [email protected]. Ostateczna lista sygnatariuszy zostanie opublikowana 17 lutego.

 

 

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(10)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie